AUTORSKI TEKST NAČELNIKA MAŠIĆA POVODOM OBNOVE ŽELJEZNOG MOSTA NA DRINI

Na mjestu na kome je izgrađen željezni most na rijeci Drini u naselju Donje Polje u Foči, putnike namjernike i lokalno stanovništvo sa jedne na drugu stranu nekada je prevozila đemija. Prvi most na tom mjestu izgradila je Austrougarska 1884.godine. Bio je to željezni most sa četiri čelična luka. Most je bio širok 2,2 metra i služio je za prelaz putničkih vozila i pješaka. Miniran je i srušen 4.maja 1942 godine. Nakon rata između dvije kule postavljen je žičani, viseći most, koji je služio za prelaz pješaka.

Prva detaljnija rekonstrukcija mosta izvršena je 1986.godine kada je izmijenjen i njegov prvobitni izgled. Most je i dalje služio za naizmjenični saobraćaj, a nije imao pješačkih staza.

U NATO bombardovanju 6.septembra 1995.godine željezni most na Drini ponovo je srušen. Nekoliko godina nakon rata, između dvije kule postavljen je vojni most, „bejli“ konstrukcija, kojim se veoma otežano naizmjenično odvijao putnički saobraćaj. Most je bio opasan i za vozače i za pješake o čemu svjedoči nekoliko saobraćajnih nezgoda.

Novi željezni most na Drini svečano je otvoren za saobraćaj 20.septembra 2018.godine. Našu najljepšu rijeku premostio je najljepši novi most na Drini.

Novi most je zadržao prvobitni izgled iz 1884.godine jer je u kategoriji nacionalnih spomenika kulture, a svi ostali elementi su drugačiji.

Most je dug 187 metara, širok 10,5 m. Saobraćaj se odvija u oba smjera, a ima dvije pješačke staze, koje su urađene konzolno, tako da je bezbjednost pješaka maksimalna.

 

U čelične lukove mosta, koje su ručno radili majstori u fabrici „Enikon“ u Loznici, ugrađeno je oko 400 tona čelika. Čelični elementi su vezani vijcima kojih je ugrađeno više od 20 hiljada težine preko 15 tona. U most je ugrađeno više od 600 tona armiranog betona.

Na testu izdržljivosti novi željezni most na Drini je bez teškoća izdržao teret od 160 tona i građevinski ispunio sve predviđene standarde. Izvođač radova na ovom kapitalnom projektu, koji je dao novo, ljepše lice gradu je preduzeće „Enikon“ iz Zvornika.

Rekonstrukciju mosta, kojom Foča rješava veliki saobraćajni, infrastrukturni i komunalni problem, zajedno su finansirale Vlada Republike Srpske i lokalna uprava. Milion i po maraka obezbijedila je Vlada, a isto toliko opština Foča iz kreditnih sredstava. Most je dobio naziv “9.maj”, koji Foča slavi kao Dan opštine, a cijeli svijet kao Dan pobjede nad fašizmom.

Poželimo novom željeznom mostu na Drini, najljepšem novom mostu na Drini, da ima ljepšu sudbinu od njegovih prethodnika.

Radisav Mašić

 

happy wheels